Veelgestelde vragen
Contact details
Meld je nu aan
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag?
Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over Psychopraktijk Leusden. We hebben de meest voorkomende vragen voor je verzameld, zodat je snel en gemakkelijk de informatie kunt vinden die je zoekt.
Heb je een andere vraag of wil je iets verder toelichten? Neem dan gerust contact met ons op — we helpen je graag verder.
Bieden jullie ook zorg voor kinderen?
Er is altijd een schriftelijke verwijzing nodig van de huisarts, jeugdarts of het sociaal/wijkteam van uw gemeente. Op de verwijsbrief moet staan dat u een verwijzing heeft voor Basis GGZ of Gespecialiseerde GGZ met een vermoeden van een DSM stoornis.
Waarmee kan u bij ons helaas niet terecht?
Als er sprake is van:
- Een verstandelijke beperking.
- Middelenafhankelijkheid die op de voorgrond staat;
- Ernstige geweldsdreiging;
- (Vermoeden van) Dementie;
- Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal; Engels is wel mogelijk.
- Bipolaire stoornis;
- Een ernstig verstoorde realiteitstoetsing, door bijvoorbeeld schizofrenie of andere
psychotische stoornissen; - Eetstoornis;
- Cliënten die jonger zijn dan 18 jaar; wij verlenen alleen volwassenenzorg;
- Geen ziektekostenverzekering;
- Geen vaste woon- of verblijfplaats.
Voor medicatieconsulten bij onze psychiater geldt een leeftijdsgrens tot 60 jaar.
Als een van bovenstaande criteria van toepassing is, dan zullen wij u zo goed mogelijk helpen en doorverwijzen naar een andere zorgaanbieder die u het beste kan ondersteunen.
Behandelen jullie ook kinderen?
Vanaf 2024 behandelen we geen kinderen en jongeren meer tot 18 jaar. We behandelen alleen volwassenen. Voor kinderen en jongeren kunt u contact opnemen met de organisatie METMAYA voor de regio Eemland (Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Achterveld, Soest, Baarn, Eemnes).
Bieden jullie schematherapie, EMDR en ACT?
Ja, onze psychologen werken in de behandeling met schematherapie, EMDR en ACT als dat nodig is.
Heb ik een verwijzing nodig van de huisarts?
Ja, u heeft een verwijzing nodig van de huisarts of de bedrijfsarts, sportarts, specialist in het ziekenhuis of een collega-psycholoog.
Is er een wachttijd tussen het intakegesprek en de behandeling?
Nee, wij hebben geen wachttijd tussen het intakegesprek en de behandelafspraken. Na het intakegesprek maakt u direct vervolgafspraken met uw behandelaar.
Wordt de behandeling door mijn zorgverzekeraar vergoed?
Ja, uw behandeling wordt door uw zorgverzekeraar vergoed. Wij hebben in 2024 contracten met alle zorgverzekeraars en de onderliggende labels. Uw zorgverzekeraar verrekent alleen jaarlijks het Eigen Risico met u. In 2024 is dat standaard 385,00 euro, tenzij u zelf een hoger Eigen Risico heeft afgesloten.
Heb ik een vaste behandelaar?
U heeft een vaste behandelaar van intake tot afsluiting van uw behandeling. Wel kan het zijn dat uw behandelaar in opleiding is tot psychotherapeut en u ook de regiebehandelaar ziet. Of dat u ook een consult krijgt van de psychiater, als dat nodig is.
Kan ik hier ook voor medicatie-advies terecht?
Ja, dat kan. Wij hebben een psychiater die samen met u kan kijken naar medicatie, bij bijvoorbeeld angstklachten, ADHD, autisme of depressieve klachten. Vaak wordt een medicatie-advies gecombineerd met onderzoek en behandeling.
Hoe gaat het verder als ik op de wachtlijst sta?
De praktijkmanager kan u informeren over de wachttijd. Als er ruimte is, wordt u gebeld voor het maken van een afspraak voor het intakegesprek. U hoeft niet zelf meer te bellen.
Wat is het verschil tussen een Basis GGZ behandeling en een Gespecialiseerde GGZ behandeling?
Wij kijken naar de complexiteit van uw hulpvraag. Kunt u in 8 tot 12 gesprekken geholpen worden, dan noemen wij dat Basis GGZ. Is uw hulpvraag complexer en is er ook diagnostiek nodig, dan kan uw behandeling langer duren. Er is geen maximum aantal gesprekken. We behandelen zolang als nodig is. Zijn de doelstellingen behaald, dan sluiten we in overleg met u de behandeling af.
Heb ik elke week een gesprek?
In principe heeft u elke week een gesprek met uw psycholoog. Als het beter met u gaat, kan dat meer verspreid gaan plaatsvinden.
Hoe kan ik een afspraak afzeggen?
Als u ziek bent of verhinderd, kunt u tot 48 uur van te voren uw afspraak afzeggen. Anders krijgt U een no show factuur van 75 euro, die u zelf moet betalen. Een no show factuur wordt niet door de zorgverzekeraar vergoed.